Hoe lees ik een Personal Swimming programma?

De trainingen van de Conditie/Club Mailing en de Training Packs zijn een populaire manier om zelfstandig aan de slag te gaan met conditie en techniek. We gebruiken voor de programma’s dezelfde elementen, en ze worden geschreven volgens hetzelfde principe. We leggen deze graag even aan je uit. 

Verschillende Niveaus

Bijna al onze programma’s kun je op verschillende niveaus zwemmen. We werken op dit moment met twee niveaus; niveau 1 en niveau 2. Afhankelijk van je ervaring met zwemmen kun je een keuze maken. Er wordt altijd duidelijk aangegeven uit hoeveel meter de trainingen bestaan en hoeveel meter je minimaal achter elkaar moet kunnen zwemmen om de trainingen te voltooien.

Niveau 1

Dit is het basisniveau. Heb je bijvoorbeeld de Borstcrawlcursus voltooid en wil je techniek en conditie op peil houden? Dan kun je met deze programma’s goed uit de voeten.

Niveau 2

Met het tweede niveau maak je iets meer meters tijdens de training. De opzet van de training zal hetzelfde zijn als die van niveau 1, maar je wordt iets meer uitgedaagd.

Intensiteit van de Training

Los van de niveaus geven we de intensiteit van de training aan met sterren. Hoe meer sterren, hoe zwaarder de training zou moeten aanvoelen. Bij vijf sterren kun je een zware training verwachten!

Techniekoefeningen (bij Training Packs)

Elk programma in een Training Pack bevat één of meerdere techniekoefeningen. Als er een afspeelicoontje bij de naam van de oefening staat, dan kun je in de PDF klikken op deze afbeelding. Je browser opent dan de video van de oefening, die je kunt bekijken voordat je de training gaat zwemmen. Staat er geen icoon bij, dan leggen we de oefening altijd duidelijk uit.

Indeling van de Training

Warming Up

De training begint altijd met de Warming Up. Zie dit letterlijk als warm en wakker worden: je spieren en hersenen maak je klaar om een training te gaan zwemmen. Vaak worden er in de warming up slagen afgewisseld en benen en armen gezwommen.

Techniekset

De techniekset omvat het puur technische gedeelte van de training. De oefeningen die je op de video of in de uitleg hebt kunnen bestuderen komen in dit deel voor. Vaak wisselen we een oefening af met een baan doorzwemmen, zodat je het geoefende onderdeel meteen kunt toepassen tijdens het zwemmen van de specifieke slag.

Hoofdset

De hoofdset van de training is vaak een combinatie van conditie en techniek. De geoefende technische punten van de techniekset kun je verder trainen in de hoofdset.

Bij de hoofdset wordt bij Training Packs in tags aangegeven wat de hoofdpunten zijn van de set. Bij bovenstaande set zie je dat het tempo A1 (70%) is en je 20 seconden rust hebt na elke afstand. De training is verder vooral technisch en je hebt een beendrijver nodig. Is de tag omcirkeld in plaats van gevuld? Dan is het trainingsmateriaal optioneel.

Cooling Down

Een belangrijk onderdeel van de training is een cooling down. Je hebt een vermoeiende activiteit gedaan en je wilt dat je lichaam zo snel mogelijk begint met herstellen. Dit zet je in gang door een goede cooling down. Kom je in tijdnood? Dan hebben we altijd liever dat je eindigt met een paar banen rustig doorzwemmen in plaats van zo snel als je kan de hoofdset afkrijgen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.