Gepost op

Hoge elleboog? Vroege elleboog!

Elke zwemmer heeft tijdens een training weleens iets gehoord over een hoge elleboog. Voor een trainer vaak een makkelijke manier om uit te leggen dat er zoveel mogelijk water naar achter verplaatst moet worden tijdens de (met name) borstcrawl doorhaal. In dit artikel proberen we een aantal misvattingen over deze hoge elleboog uit de weg te ruimen.

De grootste misvatting over de hoge elleboog zit hem eigenlijk in de naam: hoog. Als je aan het zwemmen bent dan is het eerste wat je denkt dus dat je elleboog hoog aan het wateroppervlak moet staan. Zo hoog als je kunt doorhalen, dat is de bedoeling. Toch? Nee!

Als je de volgende keer het zwembad binnenloopt en er liggen al mensen in het water te zwemmen, kijk dan eens naar het wateroppervlak. Als je ziet hoe de bovenkant van het water beweegt, denk dan nog eens aan de term hoge elleboog. Je elleboog hoog aan het water neerzetten heeft bijna geen zin, omdat het water daar veel beweegt. Het water dat iets onder dit gedeelte ligt, beweegt veel minder waardoor het een veel effectievere plek is om door te halen.

Wat je wilt bereiken tijdens de doorhaal, is het verplaatsen van zo veel mogelijk water. Dit doe je door een zo groot mogelijk stuwvlak te creëren, en dat is in dit geval je hand en onderarm. Je wilt dit stuwvlak zo snel mogelijk in je doorhaal neerzetten en zo lang mogelijk vasthouden. Wij hebben het, in plaats van hoge elleboog, veel liever over een vroege elleboog. Waarom? Omdat je zo snel mogelijk in je slag je elleboog wilt gaan neerzetten.

Hoe sneller je je elleboog hoog boven je hand weet neer te zetten, hoe beter. Kun je dat het beste doen met je elleboog hoog aan het wateroppervlak? Nee, dat kan beter iets eronder. Bekijk bovenstaand plaatje en probeer jezelf in te denken in welk van onderstaande situaties de houding in het water meer ontspannen is.

Zwemmen is een kwestie van spanning en ontspanning. Je romp is aangespannen, de rest van je lichaam niet! 

Denk aan een grote bal, ongeveer ter grootte van een skippybal (voor de fanatieke Vinyasa-beoefenaars: een yogabal). Ga in gedachten op je knieën zitten voor deze bal en leg je hand er midden op. Duw naar voren met je hand en laat je onderarm op de bal terecht komen. Je vingers zullen nu al iets naar onderen gaan wijzen. Ga verder totdat je vingers recht naar beneden wijzen en je elleboog boven je hand staat.

Deze ronde beweging wil je maken bij een doorhaal. Het is geen schokkende beweging vanuit je pols, elleboog en schouder. Het is een doorlopende beweging om uiteindelijk terecht te komen bij een elleboog boven je hand en een zo groot mogelijk drukvlak.

Uiteindelijk geldt zoals altijd met zwemmen, dat het een kwestie is van spanning en ontspanning. Spanning heb je op je romp, en de rest van je lichaam is eigenlijk helemaal ontspannen. Je hoeft niet met heel veel kracht door te halen, je hoeft niet heel hard te schoppen met je benen. De grootste winst zit hem in het verminderen van je weerstand.

Check snel het Personal Swimming voor de drie perfecte doorhaal oefeningen. Tot die tijd: have a nice swim!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *