Gepost op

De Zwembril

Samen met je zwemkleding is een zwembril je belangrijkste gadget in het zwembad. “Wat is nou een goede zwembril?” Die vraag krijgen wij regelmatig. Brillen die beslaan, waar water inkomt of enorme rode kringen rondom de ogen opleveren. Heel vervelend uiteraard! Wat kun je er aan doen?

“Mijn zwembril beslaat steeds”

Een zwembril is er juist voor gemaakt dat je zowel boven als onder water kunt blijven kijken. Wanneer je bril dan beslaat, is dat vrij irritant. De meest voorkomende oorzaak is het feit dat veel zwemmers de bril tijdens de training heel vaak op- en afzetten. Vanzelfsprekend loop je hierdoor de kans dat je bril aan de binnenkant beslaat. Om dit vervolgens te verwijderen wordt met de vingers de condens weg geveegd. Echter, je handen zijn (ook in het zwembad) nogal vet. Dit zorgt ervoor dat je bril blijft beslaan. Van tevoren wat speeksel gebruiken is daarnaast een fabeltje!

Oplossing: er zijn twee simpele dingen die je kunt doen. Probeer allereerst je zwembril een stuk minder vaak op- en af te zetten tijdens de training. Wanneer je bril lekker zit en niet pijnlijk is moet dit geen enkel probleem zijn. Houd je toch last van beslagen glazen? Doe dan wekelijks een heel klein beetje shampoo of afwasmiddels (ontvettend) in je glazen en laat dit even vijf minuten inwerken. Spoel vervolgens goed af met water en droog het met een schone handdoek. Tot slot; bewaar de bril nooit in je vochtige zwemtas. Haal hem (net als je handdoek en zwemkleding) uit je tas na gebruik.

“Er komt steeds water in mijn zwembril”

Een zwembril is er natuurlijk juist voor gemaakt om geen water in je ogen te krijgen. Wanneer dat dan toch gebeurd, kan dat je zwemtraining behoorlijk verstoren. Je hebt brillen in allerlei verschillende soorten, maten en prijzen. Je bril moet lekker zitten, het mag geen pijn doen.

Oplossing: je bril moet vooral praktisch zijn. Koop hem niet omdat hij zo lekker goedkoop is (in dit geval is goedkoop vaak duurkoop) of goed bij je zwemkleding staat. Zorg ervoor dat er een licht zuigend effect rondom de ogen ontstaat en dat je bril goed in de oogkas zit. Verstel het bandje niet te strak, het mag niet pijnlijk zijn. Daarnaast kun je het bandje het best halverwege je achterhoofd plaatsen. Veel zwemmers hebben dat vrij laag zitten, waardoor je zwembril niet op de juiste manier op je hoofd zit. Ook hierbij geldt: zet je bril tijdens de training niet steeds op en af.

“Door mijn zwembril krijg ik grote rode kringen rondom mijn ogen”

Speciaal voor de dames! Make-up tips hebben we niet voor jullie. Wel kunnen wij ons indenken dat dit vervelend is als je diezelfde dag nog een afspraak hebt en het lijkt of je de avond ervoor amper geslapen hebt. Het zijn kleine bloedvaatjes rondom je ogen die bekneld raken en daardoor rood worden. De huid hier is namelijk heel dun.

Oplossing: de sleutel is om de zwembril te vinden die perfect en vooral niet te strak zit. Een te groot vacuüm zorgt sneller voor de rode randen. Test een aantal brillen uit voordat je écht weet wat voor jou de beste keuze is. Zet het elastiek van de bril ook zeker niet te straks. Wat ook helpt is de bril eerst opzetten en daarna de glazen naar voren te trekken. Zet nu de glazen weer zachtjes terug op het hoofd. Je kunt nooit helemaal voorkomen dat er geen rode kringen meer ontstaan, je kunt het wel verminderen. Ice-packs kort na gebruik van je zwembril zorgen voor een sneller herstel rondom je oogkas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *